1.1 Úvod do kurzu

Kurz „Moderní marketing“ pro vás zajistila nezisková organizace Tradice Bílých Karpat, z.s. za pomoci dotace Ministerstva zemědělství.
Jak se liší online marketing velké a malé firmy?
Odpověď je vcelku prostá. Rozpočtem, možnou časovou dotací, cíly. Takže prakticky vším. Na internetu naleznete zdarma obrovské množství informací o online marketingu, celou řadu návodů, doporučení na různý užitečný software.
Z mého pohledu na začátku každého podobného článku chybí informace, pro koho je přesně tento software nebo informace určena. Velké firmy mají marketingová oddělení, která spolupracují s digitálními agenturami. Disponují rozpočty v řádech stovek tisíc na měsíc. Jak jste na tom vy?
Co v tomto kurzu nebude
Google AdWords – placená reklama na Googlu. V tomto typu reklamy si kupujete reklamní banery na cizích webech a tam se poté vaše reklama zobrazuje. Obvykle platíte za proklik. Google nabízí zdarma kupón v hodnotě 1 000 Kč pro začátek. Aby vám tato reklama fungovala, museli byste mít měsíčně na tuto reklamu minimálně 20 000 Kč.
Google AdSence – stejný princip z druhé strany, vy pronajímáte prostor na svém webu pro cizí reklamu. Google vám potom posílá peníze. Aby fungovala tato reklama, museli byste mít na webu opravdu velkou návštěvnost, což v praxi znamená, že byste se museli opravdu aktivně věnovat tvorbě zajímavého obsahu, na který byste lákali návštěvníky. Pokud nemáte týdně 20 pracovních hodin nazbyt, pouze si znehodnotíte webovou prezentaci.
Sklik – totéž, jen poskytovatelem je Seznam.
A co se naopak naučíte
Komplexní marketingový systém pro malé firmy. Nejedná se tedy o jednu platformu, ale o vzájemně propojené součásti. Tento systém se v drobných obměnách učí v celém online světě. Nejefektivněji funguje, pokud se držíte opravdu všech kroků. Ale záleží jen a pouze na vás, jakým způsobem se rozhodnete dané kroky plnit.
Jaké nástrahy na vás čekají
Narazíte na technické potíže – není nutné, abyste si uměli sami dělat webové stránky a podrobně rozuměli Google Analytics. Opravdu. Je třeba, abyste rozuměli tomu, co a pro koho děláte a jakým způsobem to chcete prezentovat.
Doporučuji vám, abyste si nalezli konzultanta na online marketing, která vám pomůže připravit webové stránky, propojí jednotlivé kroky a se kterým budete moct pravidelně konzultovat vaše výsledky a následující postup. Tento konzultant by neměl dělat opakující se úkony, jako je psaní a publikování článků nebo publikování obsahu na sociální sítě. A už vůbec ne komunikovat s vašimi zákazníky.
Nebudete mít čas – ehm. Čas je otázka organizace a priorit. Pokud budete svůj marketing považovat za prioritní, určitě si na něj čas najdete. Záleží na vaší práci, je-li sezónní, využijte období klidu a marketingový materiál si připravte dopředu. Jste-li vytíženi po celý rok, vyčleňte si každý týden 2 hodiny, kdy se opravdu závazně budete marketingu věnovat (tedy pokud chcete vidět posun).
Nebudete vědět, o čem psát nebo natáčet videa – celý kurz je prošpikovaný „Marketingovou inspirací“. Tedy videi a fotografiemi, které natočili zemědělci z celého světa. Vybrala jsem takové příklady, které jsou natočené amatérskou kamerou (obvykle na telefon), většinou se v nich moc nemluví a mají velký divácký dosah. Videa nejsou v češtině, protože jsem se chtěla vyhnout konfliktu s autory těchto snímků. Ale to není vůbec důležité, ke všemu jsou napsané vysvětlující texty. Důležité je, že takový materiál můžete úplně klidně vyrobit doma také.
Nebudete mít peníze na placenou propagaci – to je z počátku dobře. Získáte tím čas si v malých částkách pečlivě otestovat, co právě vám funguje a co nefunguje. Pokud marketing fungovat bude, přinese vám do firmy nové peníze, které do propagace můžete investovat.
Ztratíte motivaci – to je normální, každá práce přináší vrcholy i pády. Zkuste si opravdu pečlivě popsat svou finální vizi a mít ji při práci stále na očích. Pište si krátkodobé i dlouhodobé plány a sledujte vývoj vaší práce. Zkuste být v kontaktu s někým, kdo se snaží dosáhnout podobného cíle. V marketingu je nejnáročnější první období, kdy budete mít pocit, že se snažíte a odezva nepřichází. To je stejné jako v zemědělství, nejdříve pracujete, potom přijde odměna. Slibuji, že jakmile vám začnou chodit pozitivní komentáře na vaši propagaci a objeví se nové objednávky, váš přístup se změní. Chce to vydržet.
Marketingová inspirace
Na videu je slepice, sedí na vejcích, vylíhnou se jí kuřátka. Umělecká a finanční náročnost na výrobu podobného videa téměř nula, stačí vám kvalitní telefon. Toto video má 33 178 644 shlédnutí.