2.2 Top produkt
Jdeme do čísel! Na jakém produktu máte nejvyšší rabat? Co vám dělá radost? Čeho se zbavit? Kam směřovat v budoucnosti?
Jdeme do čísel!
Pojďme zjistit, co je ve vašem podnikání kachničkou snášející zlatá vajíčka a co je jen balvanem na noze. Dobu, za kterou budete počítat výnosy, si vyberte podle oboru vašeho podnikání. U výroby moštu navrhuji 1 rok, u pěstování ovoce 5 let (je třeba zahrnout přirozené výkyvy ve výnosnosti).
Čísla v tabulce jsou naprosto fiktivní. Nejedná se o opravdické obchodní kalkulace. V této části se nebavíme o zisku, maržích, nákladech a konkurenci. Cílem cvičení je získání zjednodušeného náhledu na byznys pro marketingové účely. Pokud své podnikání řídíte sofistikovaně, v tomto budete mít dopředu jasno. Jenže – v praxi se ukazuje, že velká část firem jede na autopilota a podobnou tabulku si nikdy neudělala.
Pokud bude mít některý z vašich produktů mimořádně nízké zastoupení v celkových výnosech, zvažte, zda jej nevyřadit z nabídky. Případně jej v nabídce nechte, ale určitě na něm nestavte svůj marketing (je jasné, že toto zákazníky nezajímá a zbytečně byste ztráceli čas propagací nefunkční části podnikání – pokud jste v uplynulém roce zaváděli nový produkt, je logické, že výnos bude nízký).
Procentuální podíl = příjem / celkový výnos * 100
Produkt | Cena/kus | Prodaných kusů | Příjem | Procentuální podíl |
Most jablečný | 50 Kč | 1 000 | 50 000 |
91,7 |
Mošt meruňkový | 100 Kč | 15 | 1 500 | 2,8 |
Sirup arónie | 150 Kč | 20 | 3 000 | 5,5 |
A aby to nebylo tak jednoduché – je možné, že vám nejvíce peněz přináší produkt, který ve velkém vyrábí konkurence a tlačí vás s cenou na minimální marži, nebo vás jednoduše po těch letech už irituje. A naopak nejnižší zastoupení má produkt, ve kterém vidíte svou budoucnost. Zamyslete se nad tím. Peníze nejsou jediné hledisko.
Je mi jasné, že většina lidí od marketingu očekává jediné: „prodat všechno, co uděláme“. Jenomže pokud vyrábíte nějaký nesmysl, o který dlouhodobě není zájem, nepomůže vám ani svěcená voda, natož marketing.