3.1 Marketingová nika
Marketingová nika znamená segment trhu (tedy hezky česky – konkrétní lidé, kteří mají peníze a mají společnou potřebu, kterou chtějí pomocí svých peněz uspokojit; většina lidí z této niky toho bude mít společného mnohem více, než tuto jednu potřebu – např. žena kupující látkové pleny, bude nejspíše také chtít zdravé potraviny, bezpečnou autosedačku, pro dítě jantarové korálky na krk proti bolesti zubů, ekologickou drogerii atd.).
Jde o to, že si přesně specifikujete tu část trhu, na kterou míříte. Klíčem ke správné odpovědi je zúžení. Příklad uvedu na prodeji masa. Zákazník chce koupit:
- Chtějí maso – příliš široké.
- Chtějí kvalitní maso – o trochu lepší.
- Chtějí kvalitní maso a jsou ochotni za kvalitu zaplatit – blížíme se.
- Chtějí kvalitní maso, které jsou ochotni a schopni zaplatit a rozpoznat, hledají BIO, preferují lokální výrobu a jsou ochotni překonat určité překážky, aby se ke svému masu dostal. – BINGO
Na takto definované nice již můžete postavit marketingovou kampaň. Pokud si najímáte externisty (marketing, grafika, webdesign, copywriter, sociální sítě – toto byste jim měli sdělit). Budou vědět, jak reklamu udělat a kde hledat vaše zákazníky.
Marketingová nika vám umožní oslovit POUZE ten typ zákazníků, který od vás pravděpodobně nakoupí. Konkrétní příklad – budete svou propagaci mířit příliš široce – tedy každý, kdo má rád maso. Utratíte spoustu peněz, protože masožroutů je opravdu hodně. Podaří se vám tyto zájemce přitáhnout na vaše stránky (super! O to se snažíme). A potom… NIC. Maso jim přijde zbytečně drahé, nebudou ochotni zajít do drahé restaurace nebo specializovaného řeznictví. V Tescu si koupí křehčené kuřecí na tácku.
Marketingová inspirace
Fotografie je z běžně dostupné databáze fotografií zdarma – Pixabay. Je skvělé, pokud si dokážete dobré fotografie dělat sami. Nicméně – jsou témata, která zvládne v použitelné kvalitě každý (třeba jehňata) a potom jsou fotky, kde je třeba opravdu zkušeností, aby byl výsledný dojem pozitivní (třeba syrové maso). Zkuste si rozdělit možná témata na dvě skupiny a) v pohodě sami a b) raději občas zaplatíme profíka.