3.4 Copywriting
Copywriting není kopírování, ale psaní marketingových a prodejních textů.

Copywriting jsem tady už několikrát zmínila. Jedná se o kreativní psaní na zakázku, které má pomoci dosažení cíle. Spisovatel nějakým způsobem realizuje svou vizi, potom vydá knihu a věří, že ji někdo koupí. Copywriterovi by nemělo jít o prezentaci jeho vizí a ega, ale o váš zisk.
Obsah je král. Pokud v prezentaci své práce používáte texty, buď si copywriting napište na seznam „co se naučím“, nebo si najděte copywritera. Vaše texty rozhodují, zda své publikum zaujmete, nebo znudíte.
V tomto kurzu se textům budeme věnovat obšírněji v samostatné kapitole.
Kde najít copywritera
- Na portále navolnenoze.cz
- Ve FB skupině „Copywriteři a další psavci“
Kolik to stojí
Je-li kopík profík (kopík je zkrácený výraz, sami se tak označují), jeho cena se bude pohybovat kolem 500 Kč/hod a výše. I copywriteři se musí nějak uživit. Pokud budete hledat copywritera na dlouhodobou spolupráci, můžete zkusit vyjednat snížení ceny. Na této práci je nejdražší začátek, kdy musí copywriter přesně porozumět vaší práci a najít způsob, jak to pojmout.
Co pro vás může copywriter udělat
Texty na web, letáčky, newslettery, příspěvky na sociální sítě, popisky na e-shop, slogan. Dobrý copywriter by měl mít přesah do marketingu. Je obvyklé, že copywriteři kombinují dvě specializace – copywriting a správa sociálních sítí; copywriting a webdesign; copywriting a marketing.
Co nedělat
Valná část podnikatelů si najímá copywritera tak, že prostě poptá několik lidí, kteří jím náhodně vylezli na Googlu, pošle jim odkaz na své stránky s „pošlete mi ukázku“. Toto je velice nefér jednání.
Aby mohl kdokoli vytvořit kvalitní text o vaší firmě, musí věnovat minimálně 8 hodin přípravě – tedy musí pochopit kdo jste, co nabízíte, kdo je vaší cílovou skupinou, váš brand, vaši konkurenci. I když by ve výsledku měl být jen řádkový slogan nebo upravené popisky na e-shopu. Většina podnikatelů není schopná na výše napsané otázky srozumitelně a stručně odpovědět. Takže poptaný copywriter se snaží, udělá si průzkum, nepíše požadovaný text. Bude jedním ze 30, kteří odpověděli.
Optimální levné řešení
Nemáte-li vysloveně odpor ke psaní, je u menších firem lepší řešení, pokud texty píše někdo z firmy. Ideální je trochu si o copywritingu nastudovat a domluvit si konzultaci s copywriterem, kde mu pošlete svou tvorbu a on vám k tomu napíše konkrétní připomínky a návrhy, které budete moci zapracovat.
Rozšíření pro zvídavé