7.4 Facebook

 

Vysvětlení základních pojmů: https://cs.wikipedia.org/wiki/Facebook

Co musíte vědět: existuje centrum nápovědy, takže než si budete volat drahého specialistu, mrkněte pro řešení tam https://www.facebook.com/help/?helpref=hc_global_nav

Facebook je nejlepší pro užití placené reklamy, umožňuje totiž velice přesné míření dosahu vaší reklamy. Facebook užívají hlavně lidé středního věku, mladí lidé užívají více YouTube a Instagram.

Facebook soustavně mění algoritmus svého vyhledávání, to znamená, že se snižuje počet lidí, kteří uvidí příspěvky z vaší firemní stránky bez zaplacení reklamy (momentálně to jsou asi 2 % z celkového počtu vašich fanoušků).

Důležité – pokud jste dosud měli svůj marketing měli postavený na Facebooku, udělejte maximum pro to, abyste své fanoušky dostali na Seznam kontaktů – nabídněte jim nějakou slevu, e-book, recepty, soutěž…

 

Má smysl starat se o FB stránku?

 

  • Placená reklama – můžete třeba zvát lidi na nějakou konkrétní událost (Jablečné slavnosti), propagovat konkrétní akci (prodej jehněčího) nebo propagovat svůj e-book (Užití jablečného octa).
  • Pokud si někdo najde vaši stránku, tak vidí vaši aktivitu za uplynulou dobu.

 

FB – rozdělení možností registrace

 

Osobní profil – máte tam skupiny přátel, není možnost vytvořit reklamu. Osobní profil by se měl používat k osobním věcem (fotky dětí, koťátek, ekologická videa, prodeje bazarových věcí…). Osobní profil potřebujete k založení Firemní stránky. Dosah vašich příspěvků (reach) je asi 20–30 %.

Firemní stránka – nutná pro placenou propagaci. Přístup ke statistikám, můžete si propojit se svou webovou prezentací, přidávat správce stránek. Dosah nepropagovaných příspěvků asi 2 %.

Převod osobního profilu na firemní stránku – u malých firem, živnostníků, umělců… se stalo, že na osobním profilu tak dlouho sdíleli pracovní věci a minimum soukromých, že se jim coby „přátelé“ přidávali kolegové, zákazníci, potenciální zákazníci. Pro tyto případy Facebook nabízí přechod z osobního profilu na firemní stránku. Tomuto přechodu se říká: „Vytvoření stránky na vašem profilu“ a v důsledku se vaši „přátelé“ přemění na vaše „fanoušky“, získáte možnost propagace a přístup ke statistikám. https://www.facebook.com/help/175644189234902

 

Podle podmínek Facebooku nesmíte používat osobní profil k firemním účelům. Ale – pokud vy jste firma a zároveň nechcete teď ani nikdy v budoucnosti platit za propagaci, zvážila bych ponechání osobního profilu coby firemní stránky. Vaše příspěvky budou mít větší dosah, je to osobnější. Můžete tam publikovat příspěvky, které budou přímo směřovat na vaši landing page a sbírat kontakty.

Riskujete, že vám Facebook tyto stránky zablokuje a už se k nim nedostanete.

Já osobně tento krok právě řeším, ještě si nejsem úplně jistá. Ale jelikož chci v létě spustit placenou kampaň propagující můj e-book a na podzim mou FB skupinu, budu potřebovat Stránku. Zároveň pro mne coby markeťačku není přijatelné, že bych se vzdala přístupu ke statistikám. Takže já si právě odpověděla, převedu to.

 

Z čeho se skládá FB reklamní příspěvek

 

  • Z jaké FB firemní stránky je reklama zadána
  • Sponzorováno – jedná o propagovaný příspěvek
  • Text – úvodní text k příspěvku, který má nalákat k rozliknutí
  • Atraktivní obrázek s nápisem (umístěný v dolní části obrázku má lepší konverze) – ideální velikost je 1200 * 628 pixelů.
  • Název propagovaného obrázku (nebo webu)
  • Popis této stránky (popisy stránek jsou důležité pro SEO + teď vidíme, že také pro FB reklamu)
  • CTA (call to action) – výzva k akci (sdílej, laikuj, stáhni e-book)
  • url příspěvku na webu
  • Sociální tlačítka – sdílej, komentář, laik

 

Kde si reklamu uděláte

 

 

Facebook – přesné míření

 

Jelikož se FB soustavně mění a pro laiky je nereálné s tím držet krok (tím myslím i markeťáky, webdesignéry a obecně správně sociálních sítí), na technické nastavení si někoho najděte. Já vám ukážu, co přesně FB umí a co můžete po svém specialistovi chtít.

Prostudujte si, jak funguje „Správce reklam“ – pro propagaci používejte tuto aplikaci, nikoli „Propagovat příspěvek“.

 

Na koho můžete propagaci z FB mířit

 

  • Návštěvníci webu – už jste věnovali energii jejich získání. Zároveň můžete do FB nahrát seznam e-mailových kontaktů a mířit na ně. Pokud máte zanedbatelný seznam kontaktů, můžete použít placenou reklamu, abyste jejich kontakt získali. Učím vás kvalitní marketingový systém, kdy má každý krok smysl a podporuje další oblasti. Použitím Facebook pixelu (vysvětlím níže) na webové stránky získáte možnost zamířit reklamu na lidi, kteří přišli na vaše webové stránky. Čím více kontaktů a návštěv na stránkách máte, tím lépe tento systém funguje. Ale nestresujte se, základ je začít a potom už holt pokračovat 😊
  • Vlastní fanoušci – náklady na oslovení vlastní fanouškovské základy jsou mnohem menší, než oslovení zcela neznámých lidí. Takže pokud jste dosud věnovali energii získávání fanoušků a vlastně ani nevěděli k čemu – tohle je ten důvod. Pokud připravujete první kampaň, ve volbách vyberte tu na získání „Líbí se mi“. Je to nejlevnější.
  • Fanoušci cizích FB stránek – a tohle už je zajímavé – můžete mířit na fanoušky konkurence nebo napříč obory. Pokud vyrábíte BIO mošt, můžete mířit na fanoušky výrobce jiných moštů. Nebo Kofoly. Nebo to vzít z druhé strany, projít si profil vaší persony a zamířit na fanoušky stránek barefoot obuvi, kontaktního rodičovství, kuchařky pro vegetariány, voliče Pirátů. Samozřejmě nejdříve testujte.Toto se nastavuje v části „Podrobné cílení“ – zde jsme bohužel v obrovské nevýhodě oproti anglicky mluvícím. Zkuste tam psát klíčová slova, která vás napadnou v souvislosti s vaším byznysem – chce to trochu trpělivost, ale když se trefíte, vyhráváte! Funguje to podobně jako našeptávač od Googlu – když jsem dala „Bio jídlo“ – odkázalo mne to na zájemce „Organické potraviny“.Pro své účely jsem třeba našla fanoušky skupiny „MailChimp“ v kombinaci se zvolenou češtinou, pohlavím, věkem a iPhonem si z FB vytřídím ženy podnikatelky, které vlastní iPhone (takže jsou majetnější) a pokoušejí o online marketing.Toto chce docela kreativní myšlení.
  • Podobní – tedy necháte FB najít takové lidi, kteří jsou podobní již existujícím fanouškům vašich stránek. Podmínkou je mít na stránce minimálně 100 fanoušků, aby měl FB dostatečný statistický vzorek. Pokud bude skupina „podobných“ příliš velká, přidejte další filtry (jako třeba lokalitu).

 

Zrovna tak, jako můžete mířit reklamu na konkrétní lidi, tak můžete tyto lidi ze své reklamy vyloučit (pokud již jsou fanoušky vašich stránek, nemá smysl jim znovu ukazovat vaši reklamu na „staňte se fanoušky“).

 

Jak udělat FB reklamu s vysokou konverzí

 

  • Musíte přesně znát vaši personu a vědět, čím ji oslovíte.
  • Vyberete si pěkný obrázek – vlastní databáze nebo fotobanka (třeba Pixabay), čtvercový formát.
  • Na fotku umístíte přitažlivý nápis – můžete použít grafický editor Canva – pozor obrázek nesmí být textem zakryt z více než 20 %. Pokud chcete použít barvy, žlutá má nejvyšší konverzní poměr.
  • Doplníte text.
  • Přesně zamíříte.

 

Facebook pixel

 

Pokud jste už utratili nějakou tu kačku na FB a přitom vás zaskočilo slovní spojení FB pixel – máte problém! Jedná se o kód, který vám vygeneruje FB, vy ho vložíte do své stránky (kdo má WordPress, může použít plugin https://cs.wordpress.org/plugins/wp-facebook-pixel/).

FB pixel dokáže monitorovat návštěvníky vašeho webu, propojit je s jejich profily na FB, vytěžit patřičné informace a naservírovat vám je při nastavování reklamy. Pokaždé, když souhlasíte s „používáme cookies“, tak vstupujete do tohoto systému.

Takže reálně – pokud někdo navštívil vaši stránku, ale nestáhl si e-book, není ztracen. Můžete mu zobrazit reklamu na FB.

Toto se netýká zemědělství, ale oblečení – princip je stejný. Pokud jste si vybírali košili v e-shopu, který prodává na Glami, tak jejich košile se vám na základě Glami pixelu budou zobrazovat na předních místech.

 

Remarketing na Facebooku

 

Cílem remarketingu na FB je znovu oslovit lidi, kteří již jednou na vašem webu byli, ale nestáhli si e-book (takže jste zaplatili za jejich přivedení na stránky, ale nezískali kontakt).

 

FB / správce reklamy / Položky / Okruh uživatelů

Vlevo nahoře – Vytvořit okruh uživatelů / Vlastní okruh uživatelů / Návštěvnost webu

Definujte svůj okruh uživatelů – můžete například sledovat pouze lidi, kteří navštívili kategorii „hovězí“ a vyloučit ty, kteří navštívili kategorii „jehněčí“. Nebo „Ty, kteří navštívili mou Opt-in“ stránku, ale nenavštívili „Děkuji“ stránku -> což znamená, že se mohli přihlásit, ale nepřihlásili (tohle chce úplně maličko programátorského myšlení 😊.

 

Proč byste měli vlastně otravovat lidi, které jste nezaujali na první dobrou? Protože lidi jsou srandovní stvoření, na každého platí něco jiného, funguje v jiném tempu. Zkuste upravit svou opt-in (třeba vyměňte obrázek, nebo nápis, nebo výraznou červenou za decentní khaki). To ovšem neznamená, že byste jim měli upřít váš super moštík, stejky nebo sůl do koupele. Něčím jste zaujali, jinak by nepřišli na vaši stránku. Tak se o ně postarejte a umožněte jim se přihlásit do vašeho seznamu kontaktů.

 

Pozor! Celá remarketingová část vám bude fungovat pouze v případě, že na stránkách, které chcete do remarketingu obsáhnout, budete mít FB pixel.

 

Marketingová inspirace

 

Toto je již profesionální video, na kterém zcela jistě pracovalo několik lidí. Pokud máte větší firmu, vyrábíte potraviny, má smysl najmout si agenturu na produkci profi videa. To ovšem neznamená, že byste neměli i v tomto případě věnovat čas a energii tvoření amatérských videí a fotek a jejich umisťování na sociální sítě. Aby vám marketing fungoval, musí být soustavný, dlouhotrvající a konzistentní.

Vaříte rádi?
Vaříte ze surovin od místních farmářů?
Ne? ... a chtěli byste??

 

Nabízíme vám ke stažení brožurku receptů ke kterým si můžete hlavní suroviny koupit v Bílých Karpatech, od místních farmářů a zpracovatelů
(s regionální značkou Tradice Bílých Karpat).

 

* Můžete se inspirovat co uvařit a od koho nakoupit "z blízka". 
* Můžete poznat regionální výrobce potravin a začít vařit přívětivěji k přírodě.
* Můžete zjistit, že naši šikovní farmáři a výrobci potravin nabízejí opravdu široký sortiment surovin pro vaše vaření. To zjistíte nejen v brožurce, ale především na tomto webu

 

Láska prochází žaludkem. Zkuste upevnit lásku k našemu kraji právě tímto způsobem - vařením ze surovin od místních lidí. Přejeme vám krásné kulinářské zážitky.

 

You have Successfully Subscribed!